FRADRAGSBERETTIGEDE SPONSORATER

Virksomheder kan fratrække udgifter til sponsorater, men det er vigtigt at være opmærksom på betingelserne for fradraget.

Har din virksomhed udgifter til sponsorering f.eks. lokale idrætsklubber eller foreninger, så er der mulighed for at få et skattemæssigt fradrag. Vær opmærksom på, at betingelserne for fradrag er opfyldt, før du laver en aftale.

Reklamemæssig værdi

En forudsætning for, at din virksomhed kan opnå fradrag for et sponsorat er, at det er givet af reklamemæssige årsager og ikke af personlige årsager. Hvis en frisørsalon f.eks. sponsorerer den lokale rideklub, hvor indehaverens barn er medlem, så skal sponsoratet være ydet med det formål at tiltrække kunder til forretningen og ikke kun pga. den personlige relation til klubben.

Det er derfor vigtigt, at din virksomhed får en reklamemæssig værdi ud af sponsoratet. Det kan eksempelvis være ved, at virksomheden hænger reklamer op i sportshaller eller får påtrykt sit virksomhedsnavn på spillertrøjer.

Skal være i rimeligt forhold

Du skal desuden sørge for, at sponsoratets størrelse ikke er uforholdsmæssigt stort set i forhold til den reklameværdi din virksomhed opnår. Sponsorerer du et meget stort beløb, men kun får en begrænset eksponering, da vil betingelsen for fradrag som udgangspunkt ikke være opfyldt.

Derudover skal reklamen være rettet mod en ubestemt kreds af potentielle kunder, og den skal være tydelig og synlig med henblik på salg enten i det pågældende år eller i de efterfølgende år.

Din virksomhed kan altid få fradrag for eksempelvis spilledragter til dit barns håndboldhold. Hvis sponsoratet ikke har en tilstrækkelig reklamemæssig værdi kan din virksomhed dog ikke få fradrag for udgifterne.

Læs også

Scroll to Top

Kontakt

Har du spørgsmål eller kunne du tænke dig, at høre nærmere omkring nogle af vores ydelser? Så er du altid velkommen til at kontakte os.

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.